Saturday, January 22, 2011

HANYA ILMU SYARIAT (ISLAM) SAHAJA-LAH YANG ALLAH TUNTUT KEATAS MANUSIA

 Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah, ketahuilah bahawa ILMU tentang ketuhanan dan agama itu sahajalah yang sebenarnya dituntut Allah untuk kita pelajari dalam firman-firman-Nya dalam Al-Quran. Selain dari ilmu syariat agama, semuanya hanyalah untuk dunia dan tidak dituntut oleh Allah Swt.

Firman Allah Surah At-Taubat: Ayat 122 - "...mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk mendalami ilmu pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya sekembalinya mereka kepada kaumnya itu (nanti), supaya mereka itu dapat menjaga dirinya (menjaga keselamatan diri dunia akhirat)".

Firman Allah lagi Surah An-Nahl: Ayat 43 - '...Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan (yakni orang-orang yang berilmu) jika kamu tidak mengetahui (tentang sesuatu permasalahan @ tentang kisah Nabi @ tentang kitab-kitab)

Dari awal lagi manusia telah terlalai apabila menggangap ILMU AKADEMIK yang mereka tuntut di Menara Gading itu sebagai Ilmu yang dimaksudkan Allah dalam ayat-ayat-Nya (dalam Al-Quran). Justeru itu, semakin ramai manusia berlumba-lumba menghantar anak-anak mereka berpengajian di Universiti-Universiti 'kononnya' supaya mereka menjadi orang yang berilmu dan sebagai memenuhi tuntutan ISLAM untuk kita menuntut ilmu. Mereka mengimpikan anak mereka menjadi pakar perubatan, pakar kejuruteraan, pakar sains, pakar bio tech, pakar IT dan lain-lain lagi.

Islam sememangnya tidak menghalang kemajuan seperti itu NAMUN ilmu yang Allah maksudkan untuk kita tuntut dalam Al-Quran adalah Ilmu Syariat (Agama) dan bukan seperti sangkaan kita selama ini. Ini bermakna mereka (graduan dalam akademik) bukanlah orang berilmu di sisi Allah Swt. Mereka hanya berilmu di sisi manusia dan dunia.

ILMU di sisi Allah adalah ilmu yang mampu menarik manusia itu supaya mengesakan Allah, semakin dipelajari ilmu itu semakin dia mengenal Allah, semakin pula dia mentaati Allah dan apabila semakin bertambah ilmunya, maka semakin tunduk dan patuh pula dia kepada semua suruhan Allah Azzawajalla. Itulah ciri-ciri ilmu yang banyak dinyatakan Allah dalam firman-firman-Nya bagi melayakkan seseorang itu bergelar 'Orang yang berilmu' di sisi Allah Taala.

Bukti-bukti tentangnya ada dalam banyak ayat-ayat Allah antara lainnya '...Allah menyatakan bahawa tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan-Nya. Dia yang menegakkan keadilan (Allah sendiri), para Malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga turut menyatakan sedemikian rupa)...' Surah Ali-Imran: Ayat 18.

Jelas sekali orang yang berilmu dalam ayat di atas adalah menjelaskan golongan (mereka) yang bertakwa dan sentiasa mengESAkan Allah dek kerana Ilmu yang dimilikinya. Ilmu yang mengesakan Allah adalah ilmu syariat.

Lagi firman Allah tentang ilmu syariat: '...nescaya Allah meninggikan orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi ilmu beberapa darjat...' Surah Al-Mujaadilah: Ayat 11.

Dalam ayat di atas juga jelas Allah memaksudkan orang yang berilmu itu sudah semestinya adalah orang yang Alim (yakni berilmu agama). Adalah tidak munasabah bagi Allah mengangkat darjat seorang yang berilmu Akademik (duniawi) dalam ayat ini. 

Kemudian Allah berfirman lagi: ''...Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui (berilmu) dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya (hanya) orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran - Surah Az-Zumar: Ayat 9

dan...

'...Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah Alim Ulama (yakni orang-orang yang berilmu)...' - Surah Faathir: Ayat 28

Sudah terang lagi bersuluh. Allah menyatakan bahawa orang yang berilmu dalam kedua-dua ayat di atas Surah Az-Zumar dan Faathir adalah mereka yang menuntut ilmu agama Allah (Alim). Adalah tidak munasabah jika kita mengambil ayat dari Surah Faathir itu dan mengatakan bahawa mereka yang berilmu Akademik itu yang takut kepada Allah. Dan tidak mungkin juga bagi Allah menganggap bahawa orang-orang kafir yang pakar dalam matematik, sains, kedoktoran, kejuruteraan dan lain-lain ilmu akademik itu juga sebagai orang yang berilmu di sisi-Nya.

Allah Taala berfirman lagi: Dan apabila datang kepada mereka suatu berita tentang keamanan@ketakutan. mereka lalu menghebahkannya. Dan jika mereka menyerahkannya kepada Rasul dan Ulil Amri (orang-orang yang berilmu) di antara mereka, tentulah mereka yang ingin mengetahui kebenaran (dari khabar berita itu akan dapat) mengetahuinya dari mereka (yakni Rasul-Rasul dan Ulil Amri). Kalau tidaklah kerana kurnia dan rahmat Allah kepada kamu, tentulah (kebanyakan dari) kamu akan mengikut syaitan, kecuali sebahagian kecil sahaja (di antaramu) - Surah An-Nisaa':Ayat 83

Selain itu, Allah juga membezakan darjat antara mereka yang berilmu Agama dengan mereka yang berilmu Akademik. Darjat mereka adalah tidak sama di sisi Allah dan JANGAN PULA LUPA, bahawa Allah juga menyediakan siksaan NERAKA WIL (neraka paling bawah dgn siksaan paling pedih) bagi mereka yang berilmu Agama tetapi menyalahgunakan ilmunya itu dengan melakukan perkara-perkara dosa yang menjatuhkan martabat Alim Ulama (yakni orang berilmu Agama) yang  lainnya.

Rasulullah Saw bersabda: "Barangsiapa yang dikehendaki baik oleh Allah. maka dia dipintarkan dalam hal keagamaan dan diilhamkan oleh-Nya kepandaian (ilmu) dalam hal itu" - Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Thabrani.

dan...

Baginda Rasulullah Saw juga bersabda menegaskan bahawa: "Para Alim Ulama (yakni orang-orang yang berilmu) itu adalah pewaris Nabi" - Hadis Riwayat Abu Daud, Tirmizi, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban.

Begitulah ketentuan Allah terhadap mereka yang berilmu dengan syariat Allah Taala. Di tingkatkan darjat mereka mengatasi segolongan yang lain (mereka yang berilmu akademik). Buat masa ini memadai dulu secara ringkas dinyatakan bahawa Allah hanya menganggap mereka yang ALIM (berilmu Syariat Agama Allah) sahajalah sebagai ORANG-ORANG YANG BERILMU di sisi-Nya 

1 comment:

raudhah said...

salam..tahniah, anda ditag

http://anaraudhah.blogspot.com/2011/01/lovely-awards-from-dya.htm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...