Tuesday, March 29, 2011

Aku masih muda......



Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang. Assalammualaikum w.b.t, pertama sekali saya ingin memohon maaf kepada rakan-rakan kerana dah lama xmenulis apa-apa. Saya agak sibuk sekarang ini dan banyak peperiksaan yang saya perlu hadapi pada minggu-minggu sebelum ini tapi alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar. Jadi malam ini saya punyai masa terluang untuk menaip sesuatu untuk dikongsi bersama.
Maaf kerana kadang2 terpaksa guna "aku", kadang2 "saya". Saya gunakan mengikut kesesuaian. Jadi saya akan bercerita sedikit tentang usia muda yang mana saya sedang laluinya dan mungkin juga rakan-rakan yang berada dalam lingkungan usia yang boleh dikategorikan sebagai seorang yang masih muda.


Alhamdulillah kita masih diberi peluang untuk hidup dimuka bumi ini. Dalam 2 minggu lagi insyaAllah usia saya akan mencecah 20tahun. TETAPI adakah dijamin saya akan hidup sehingga 2 miggu lagi?? atau 1 minggu?? atau sampai esok hari??? Sudah tentu jawapaannya TIDAK kerana kita tidak tahu berapa lama lagi kita akan hidup di dunia ini. Mungkin saja saya tidak berada lagi didunia ni pada esok hari. Semua itu adalah ketentuan Allah. Allah berhak menghidupkan dan mematikan sesiapa sahaja yang dikehendakinya.




Allah S.W.T. telah berfirman yang bermaksud :
Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Ia menahan jiwa orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya). 
( Az-Zumar : 47 )


Persoalannya adakah kita telah bersedia untuk menghadapi kematian?? Cukupkah amal soleh serta kebajikan yang telah kita laksanakan didunia ini?? Terasa hinanya diri ini bila dilontarkan soalan sedemikian rupa. Amalan kita terlalu sedikit disaat kita tidak pasti apakah umur kita akan dilanjutkan hinnga ke hari esok. Bekalan itu masih tidak mencukupi. Justru apa yang perlu kita lakukan?? Dosa sudahlah banyak tapi amalan sedikit!! Wahai sahabat-sahabat, saya berpesan pada diri saya sendiri dan sahabat-sahabat sekalian, marilah kita laksanakan cara hidup Islam. Jangan sekali-kali kalian mengatakan AKU MASIH MUDA untuk beramal. Janganlah kita menganggap bahawa kita kan hidup lebih lama lagi dan merancang untuk bertaubat dihari tua. Bagaimana kalau xsempat tua?? Ingatlah bahawa Allah S.W.T lebih mencintai seorang pemuda yang beribadat daripada seorang tua yang beribadat. 




Selain itu, kebanyakan kita tidak perasan bahawa sesuatu perkara telah dijadikan trend untuk diikuti oleh golongan muda-mudi. Sebagai contoh bercinta, bertandang ke tempat-tempat hiburan yang boleh mengundang maksiat, pergi ke konsert dan perkara-perkara yang seumpama dengannya. Perkara-perkara ini seolah-olah telah menjadi adat dan cara hidup anak-anak muda zaman sekarang. Oleh sebab itu, perkara-perkara tersebut dianggap biasa dan normal untuk dilakukan oleh anak muda. Tidak ada sedikit pon rasa berdosa pada mereka mungkin kerana menganggap ia adalah kehidupan normal bagi golongan muda. Inilah yang perlu kita perbetulkan. Kita perlu sedar dari ilusi dan mainan orang kafir laknatullah yang sedang menyesatkan anak-anak muda sekarang dengan menggunakan hiburan sebagai medium terbaik bagi mereka. Wahai sahabatku sekalian, marilah kita tanya pada diri kita apakah hukum perbuatan tertentu setiap kali kita ingin melakukannya. Jika ia dibolehkan dalam Islam maka teruskanlah tetapi jika ianya ditegah dalam Islam maka batalkanlah hajatmu itu.




Sabda Rasulullah yang bermaksud:
“Kedua-dua kaki anak Adam itu tetap akan berdiri di hadapan Tuhannya pada hari kiamat kelak sehingga selesai ditanya empat perkara:
  • Umurnya untuk apa dihabiskan;
  • Masa mudanya untuk apa dipergunakan;
  • Hartanya dari mana diperoleh dan untuk apa dibelanjakan;
  • Ilmunya apa yang sudah dibuat dengannya.”
Berdasarkan maksud hadis itu, jelaslah setiap manusia akan dipersoalkan setiap perkara yang dikurniakan kepadanya termasuk peluang yang diberikan ketika usia muda.  Seperti yang kita sedar, banyak perkara boleh dilakukan pada masa muda kerana pada usia sebeginilah kita dikurniakan tubuh yang sihat, bertenaga dan cerdas akal fikiran. Amat rugilah jika kesempatan sebegini tidak dimanfaatkan sebaik-baiknya. Ambillah masa muda kamu sebelum kamu menjadi orang tua yang tersangat tua dengan memperbanyakkan istighfar. Mudah-mudahan agama ini dapat ditolong di tangan kamu. Marilah tingkatkan amalan kita kerana sesungguhnya di usia muda inilah waktu yang terbaik untuk kita mengumpul sebanyak-banyaknya kebajikan untuk dijadikan bekalan pada hari pembalasan nanti. Apa yg baik dtgnye dr Allah dan segala kesilapan itu tntunye dtg dari kekhilafan saya sendiri....










No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...